بازدید از یکی از ایستگاه های اتش نشانی آلمان

بازدید از یکی از ایستگاه های اتش نشانی آلمان

وارد سایت آتش نشانی که می شویم آنچه بیش از هر چیزی چشمگیر است نظم است. ایستگاهی بسیار خودمانی !! ظاهرا ایستگاه آتش نشانی منزلی مسکونی است که پارکینگ آن را سه ماشین آتش نشانی به همراه یک قایق موتوری اشغال کرده است

 

جلسه ما خیلی زود شروع می شود و انچه ارائه می شود متنی کلیشه ای است که قبل از سفر آن را بر روی سایت آتش نشانی ایران خوانده بودم ( که در انتهای همین مطلب آن را قرار داده ام ) اما آنچه در این متن نوشته نشده بود احترام و متانت و آرامش آتش نشان های کشور آلمانی بود به نحوی که تا انتهای جلسه ما متوجه نشدیم که کسی که در کنار ما نشسته است و همراه ما به پرزنت رئیس ایستگاه گوش می دهد فرمانده کل آتش نشانان شهر است و ما این را وقتی متوجه شدیم که دوستان همراه آمارهایی از میزان مجروحان و تلفات در سطح کشور را می خواستند و فرمانده به کمک همکار خود آمد و آمار را تصحیح کرد

در ادامه بازدید از ایستگاه لوازم و تجهیزات ایستگاه را با گروه همراه دیدیم و آنچه از اطلاعات دوستان همراه که با تجهیزات کشورمان نیز آشنا بودند عایدمان شد این بود که به لطف دکتر قالیباف شهردار تهران، ایستگاه های آتش نشانی ما امروز از لحاظ تجهیزات کمتر از ایستگاه های آلمانی نیست

در این میان وقتی صحبت بحران های بزرگ شد فرمانده تاکید کرد که آتش نشانی آلمان برای وقایع و فجایع بزرگ به گروه داوطلب دیگری وابسته است که ابزارهایی فراتر از حد معمول دارد و در زمان بحران های بزرگ به کمک آتش نشانی در کل کشور آلمان می آید گروهی که به فرشتگان آبی مشهورند!

( در خصوص فرشتگان آبی بزودی خواهم نوشت)

.

.

خدمات امدادي و آتش‌نشاني در آلمان

قوانين:

بر طبق قانون اساسي جمهوري فدرال آلمان، هر يك از ۱۶ ايالت اين كشور داراي ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني مستقل براي خود مي‌باشند.

وزارت كشور رياست كل و نظارت عاليه بر اين ايسگاه‌هاي آتش‌نشاني را برعهده دارد. مقامات و مسئولين آتش‌نشاني‌ها تحت قوانين اطفاء حريف ايالت به كار منصوب مي‌شوند و اين مضنونين در حوزه شهر و يا شهرداري فعاليت نموده و مسئوليت ايجاد و نگهداري سازمان آتش‌نشاني را برعهده دارند.

ساختار تشكيلاتي و سازمان‌هاي تمام شهرها و شهرداري‌ها خدمات آتش‌نشاني را به صورت داوطلبانه و يا حرفه‌اي ارائه مي‌دهند.

وسعت ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني بستگي به ميزان جمعيت در آن شهرها و يا انواع مخاطراتي دارد كه در آن منطقه بخصوص وجود دارد.

تمامي شهرداري‌ها داراي گروه آتش‌نشانان داوطلب هستند. تقريباً ۳۵۰۰۰ گروه آتش‌نشان داوطلب كه تقريباً داراي ۲/۱ ميليون نفر عضو فعال مي‌باشد و يكصد دسته آتش‌نشان حرفه‌اي (كه حدوداً ۲۰ هزار عضو فعال دارد) در جمهوري فدرال آلمان وجود دارد.

شرح وظايف: وظايف و خدمات آتش‌نشاني عمومي شامل موارد ذيل مي‌باشد:

۱) اطفاء حريق

۲) همكاري در موارد فني

۳) جلوگيري از تشعشعات و جلوگيري از آسيب‌هاي محيطي

۴) مقابله با بلاياي غير مترقبه

۵) امداد و نجات انسان‌ها

۶) امداد و نجات حيوانات

۷) حفظ اموال

۸) پيشگيري از آتش‌سوزي


امكانات سخت‌افزاري:

تشكيلاتي خدمات آتش‌نشاني عمومي زير نظر قوانين اطفاء حريق و متمم‌ها و اصلاحيه‌هاي مربوطه اداره مي‌شود. مأموريت‌ها مطابق با مقررات خدمات آتش‌نشاني صورت مي‌گيرد.

يك دستگاه خودروي فرماندهي با ۲ دستگاه خودروي اطفاء حريق كه اين خودروها با توجه به ماهيت اقدامات و ظرفيت‌ و توان ايستگاه‌ آتش‌نشاني مي‌توانند توسط موارد زير تكميل شوند.

يك دستگاه نردبان گردان، يك دستگاه خودروي اضطراري، يك دستگاه خودروي حامل لوله‌هاي آتش‌نشاني، يك دستگاه خودروي نجات. تعداد نفرات اولين واحد آتش‌نشاني بستگي به تركيب و تعداد خودروها دارد و حداكثر ۲۵ نفر مي‌باشند.

افسر فرمانده رهبري اولين واحد آتش‌نشاني بستگي به تركيب و تعداد خودروها دارد و حداكثر ۲۵ نفر مي‌باشند. افسر فرمانده رهبري اولين واحد آتش‌نشاني را برعهده دارد. و از همراهي تعدادي از افسران جزء و آتش نشانان سود مي‌برد.

ميانگين زمان آمادگي و واكنش

مناطق روستايي: تقريبا ۸ دقيقه

مناطقه شهري: تقريباً‌۵ دقيقه

كل هزينه‌هاي ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني آلمان تقريباً‌ ۴/۲ ميليارد مارك است كه از اين ميزان يك ميليارد به آتش‌نشان‌هاي داوطلب و ۴/۱ ميليارد به آتش‌نشان‌هاي حرفه‌اي اختصاص دارد. و هزينه سالانه اطفاء حريق به طور سرانه حدود ۲۵/۳۰ مارك است.

منبع :

www.fire125.ir

شنبه، ۱ بهمن، ۱۳۹۰ | 22:12 |

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ thirty six = 37