آزموده را آزمودن خطاست

آزموده را آزمودن خطاست

بنياد مسكن انقلاب اسلامي مسئول بازسازي مناطق آسيب ديده آذربايجان شرقي

وقوع زلزله مورخ ۲۱/۰۵/۹۱ آذربایجان شرقی که منجر به فوت بسیاری از هموطنان عزیزمان گردید، اکثراً در مناطق روستایی كه قریب به اتفاق خانه­ها فاقد سیستم­های مقاوم در برابر زلزله می­باشد رخ داده است. اما متأسفانه در این زلزله كه حتي كمتر از زلزله طراحي است، بسیاری از سازه­هایی که ظاهراً با آیین­نامه­های موجود طراحی و اجرا شده­اند نیز دچار خرابی­های قابل ملاحظه­ای شده است.

یکی از این موارد پروژه ۲۲۸ واحدی مسکن مهر ورزقان می­باشد (شکل ۱).

شكل1: نماي كلي پروژه

شكل۱: نماي كلي پروژه مسکن مهر ورزقان

 

این پروژه در هنگام رخداد زلزله در مرحله نازک­کاری و با پیشرفت فیزیکی حدوداً ۸۰% مي باشد. مطابق مشاهدات صورت گرفته، ساختمان­های موجود در این مجموعه آسیب قابل ملاحظه­ای دیده­اند. سیستم لرزه بر این ساختمان­های اسکلت فلزی با مهاربندی هم­محور فولادی می­باشد. عمده خرابی ها در میان­قاب­های بلوک سیمانی آن­ها رخ داده است. علت اصلی این موضوع عدم جداسازی میان­قاب­ها از اسکلت سازه می­باشد. با توجه به اینکه در طراحی ساختمان­های رایج اثر میان­قاب­ها در مدل­سازی اعمال نمی­شود، لذا با اعمال نیروی زلزله و انتقال آنها به میان­قاب­ها باعث خرابی و فروریزش آنها ميگردد. در ساختمان­های مورد بررسی نیز به ویژه در طبقات پایین که نیروی زلزله بیشتر است، این نیروها به میان­قاب­ها منتقل و با عنایت به اینکه میان­قاب­ها برای این نیرو طراحی نشده­اند؛ در داخل و خارج از صفحه قاب دچار خرابی­های گسترده­ای شده­اند (شکل ۲).

 

شكل2: خرابي داخل و خارج صفحه ديوارها

شكل۲: خرابي داخل و خارج صفحه ديوارها

 

شكل2: خرابي داخل و خارج صفحه ديوارها

شكل۲: خرابي داخل و خارج صفحه ديوارها

 

 

فروریزش این دیوارها می­توانست منجر به تلفاتی شود که خوشبختانه این ساختمان­ها هنوز به مرحله بهره­برداری نرسیده بودند.

از جمله موارد قابل ملاحظه دیگر در این ساختمان­ها وضعیت بازشوهای موجود در این دیوارها می­باشد.

به دلیل عدم اتصال مناسب بازشوها با دیوارهای پیرامونی (شکل -۳الف) و نیز عدم اجرای صحیح تیر نعل درگاهی بالای بازشوها (شکل -۳ب) باعث جدا شدن آن­ها از دیوارهای اطراف شده است.

 

شكل3: عدم اجراي صحيح بازشوها - الف)عدم مهار مناسب بازشوها

شكل۳: عدم اجراي صحيح بازشوها – الف)عدم مهار مناسب بازشوها

 

 

شكل3: عدم اجراي صحيح بازشوها - ب)عدم اجراي مناسب نعل درگاه بالاي بازشو

شكل۳: عدم اجراي صحيح بازشوها – ب)عدم اجراي مناسب نعل درگاه بالاي بازشو

 

در نهایت راهکارهایی که می­بایستی در طراحی و اجرا در این ساختمان­ها برای جلوگیری از خرابی رعایت می­شد اجمالاً در ذیل بیان می­شود:

۱- در صورتی که اثر میان­قاب­ها در طراحی در نظر گرفته شده است می­بایستی برای نیروهای وارده طراحی و به نحو مناسبی در هر دو حالت داخل و خارج صفحه­ مهارگردد و در صورتی که در طراحی در نظر گرفته نشده، می­بایستی به نحو مناسبی از قاب­های اطراف جدا گردد تا نیروهای زلزله بر روی آن اثر نکرده و در جهت خارج صفحه نیز با تمهيداتی مهار گردد.

۲- لازم است ضوابط مربوط به بازشوها در دیوارهای مصالح بنایی اعم از طول، فاصله بازشوها از هم و از انتها ارائه شده توسط آیین­نامه ۲۸۰۰ در مورد میان­قاب­ها نیز رعایت شود. ضمناً در بازشوهایی که در کنار هم قرار دارند، بهتر است تیر نعل درگاهی به صورت سراسری در بالای هر دو بازشو اجرا گردد.

 دریافت گزارش با فرمت PDF

سازمان غیر دولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران – شهریور ۱۳۹۱ (www.EHRSI.com)

دسته ها: اخبار
چهارشنبه، ۱ شهریور، ۱۳۹۱ | 05:52 | برچسبها:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 38 = thirty nine