کارنامه بنیاد مسکن، و مسکن روستایی در زلزله ۲۱ مرداد ۱۳۹۱

کارنامه بنیاد مسکن، و مسکن روستایی در  زلزله ۲۱ مرداد ۱۳۹۱

سازمان غیردولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران

سازمان غیردولتی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران

در شرایط پس از وقوع زمین لرزه های بزرگ، فضایی احساستی و هیجانی بر جامعه حاکم می شود و توجه همه بر عملکرد نیروهای امدادی، آمار تلفات جانی، و همچنین بروز ترس از وقوع دوباره چنین پدیده هایی معطوف می شود. باز هم در ایران زلزله ای اتفاق افتاد، و باز هم منطقه روستایی، قربانی زمین لرزه ای دیگر شد. بنا به اعلام مسئولان، در کشور ایران بیش از ۶۰ هزار روستای بالای ۵۰ خانوار وجود دارد که شامل ۴ میلیون واحد مسکونی می شود.
در کشور ایران، بنیاد مسکن متولی مقاوم سازی و بازسازی مسکن های روستایی است. اما چقدر در این کار موفق بوده است. متاسفانه در كشور ما به غير از آمار و ارقام كه آن هم معمولا توسط سازمان هاي مسئول در مورد عملكرد خودشان ارائه مي شود، ابزار و سازماني براي نظارت به اين قبيل فعاليت ها وجود ندارد. درباره مقاوم سازي و بازسازي واحد هاي روستايي توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي كه بودجه هاي كلاني نيز به آن اختصاص داده شده است، بايد پرسيد كه اين روستاهاي تخريب شده در زلزله در كجاي برنامه بوده اند؟ متاسفانه در اين مورد بخصوص، ابزاری هولناك و نامناسب ولی دقیق! براي سنجش عملكرد وجود دارد و آن چیزی نیست جز خود زلزله!
با توجه به اینکه تقریبا نظارتی بر عملکرد ارگانهایی همچون بنیاد مسکن در کشور وجود ندارد و يا حداقل اينكه هيچگاه نشنيده ايم كه نقص و يا قصوري از عملكرد اين گونه سازمانها و ارگانها ناشي از نظارت منتشر و يا اعلام شود و همواره تشويق و تمجيد است كه شنيده مي شود، در واقع جامعه متخصص تنها باید با شنیدن آمار و ارقام مربوط به ساخت میلیونها واحد مسکونی ایمن برای روستاییان خوشحال شود و در شرایطی مانند وقوع زمین لرزه عملکرد واقعي این قبيل ارگان ها محك زده مي شود.
در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، ریاست بنیاد مسکن طی گفتگویی اعلام کرده بودند که “نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی تا ۴ سال دیگر به پایان می رسد.” این طرح  از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است، و باید اصولا طی ۳ سال آینده کلیه روستاهای کشور باز سازی شده باشند.
حال باید ببینیم که واحد های روستایی که در زمین لرزه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ آسیب دیده و نابود شده اند، آیا جزو واحدهایی بوده اند که مقاوم سازی شده اند، یا قرار بوده در ۳ سال آینده بازسازی و مقاوم سازی شوند و یا اینکه اصلا در هیچ لیستی قرار نداشته اند. این موردی است که باید گزارشهای صریح و شفاف بنیاد مسکن پاسخگوی آن باشند.
يكي از راهكارهايي كه اين سازمانها مي توانند عملكرد خود را با استفاده از آن اصلاح و بهبود دهند، نظارت سازمانها و نهادهاي غير دولتي (NGOs) متخصص بر عملكرد اين سازمانها است. جمعيت كاهش خطرات زلزله ايران، پس از زلزله بم گزارش از عملكرد بازسازي شهر بم منتشر كرد كه مسئولان مربوط را خوش نيامد، ولي استقبال از اين حركت ها مي توانست باعث شود كه امروز شاهد جان باختن هموطنانمان نباشيم.

دسته ها: اخبار
دوشنبه، ۲۳ مرداد، ۱۳۹۱ | 11:25 | برچسبها:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ sixty two = sixty eight