واژه ها و مفاهیم کلیدی مقاوم سازی

واژه ها و مفاهیم کلیدی مقاوم سازی

واژه ها و مفاهیم کلیدی

سازه: به طور کلی به هر چیزی که توسط بشر ساخته شده و برای تحمل و نگهداری چیز دیگری ساخته شود اطلاق می شود. در اینجا منظور ما تمام ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی، ورزشی و … دیگری است که مورد استفاده تعدادی از مردم قرار گیرد و در واقع برای بهره برداری انسانها ساخته شده باشد. از این به بعد بجای واژه سازه از ساختمان استفاده می کنم.

پی ( فونداسیون): پای ساختمان در روی زمین. همانطور که شما برای اسکی کردن به کفش اسکی نیاز دارید، ساختمان برای باقی ماندن نیاز به پی دارد.

اجزای سازه ای: هر ساختمان دارای یک سری قطعات و اجزایی است که بارهای اصلی ساختمان را تحمل می کنند. در اصطلاح عام به آن اسکلت ساختمان هم می گویند. دیوار های اطراف آسانسور تمام ستونهای ساختمان بسیاری از تیرهای ساختمان ( می توانید فرض کنید تمام تیرهای ساختمان)، پی ها ( فونداسیونها)، مهاربندها(بادبند ها) جزء اجزای سازه ای هستند.

اجزای غیر سازه ای: تمام اجزای دیگر ساختمان ماننند مبلمان داخل، نما، کانالها و تاسیسات، لوله ها دیوارهای داخلی(تیغه ها)، کابینت ها، میز و نیمکت و صندلی ها، روشنایی ها و … .

مسکن: در اینجا منظور ما همان ساختمانی است که در آن افرادی قرار دارند مانند: خانه، مدرسه، اداره، مغازه و … .

ایمن سازی: ایجاد محیط امن برای زنده ماندن در هر مسکنی.

مقاوم سازی: افزایش مقاومت مسکن در برابر زلزله، سیل، طوفان و هر مسئله دیگری.

بهسازی: بهبود خواص یک سازه در برابر شرایط مورد نظر.

بهسازی لرزه ای: بهبود خواص یک سازه در برابر زلزله و بهبود عملرکرد ان در برابر زلزله. ترمیم: بازگرداندن خواص یک سازه به حالت اول آن بعد از ایجاد خرابی.

دسته ها: مقاوم سازی
جمعه، ۱۴ مرداد، ۱۳۹۰ | 11:32 | برچسبها:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 9 = sixteen